Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Qlimax

Saturday, 26 February 2011

Cara-Cara Menghindari Bahaya Dendam

Cerita Firz :
Petang itu, firz dengan kawan naik motor nak pergi ke perpustakaan, sampai di tengah-tengah jalan, tiba-tiba hujan lebat turun. Kelam kabut lah firz bawa motor nak patah balik ke rumah, dalam celah mencelah kereta, tiba-tiba firz terlanggar side mirror kereta BMW. Hancur side mirror dia, dalam keadaan kelam kabut tu, firz cabut lari (bukan berlari, tp pecut dengan motor).
Bila diingat kembali, mmg tak patut firz buat macam tue. Adakah dia ada simpan perasaan dendam? Kalaulah dia ada di depan firz sekarang, apa yg agaknya dia akan buat dan bagaimana mahu menghindari perkara buruk berlaku?

Cerita Kak Su :
Kak Su telah menyakiti hati seseorang dan Kak Su telah meminta maaf padanya dan dia telah memaafkanya tetapi dengan niat yang tidak ikhlas. 
Malah dia ada menaruh dendam terhadap diri Kak Su dengan membalas balik perlakuan yang pernah Kak Su lakukan terhadap dirinya. Apakah tindakan yang perlu Kak Su lakukan bagi mengelakkan perkara ini dari terus berterusan? Kerana Kak Su kini tunangannya.
  • Sifat dendam merupakan sifat tercela yang perlu kita hindari dalam kehidupan kita. Jika seseorang menyimpan rasa dendam dengan kita usahakan memulihkan hubungan silaturrahim agar sifat itu tidak terus berpanjangan. Dalam sebuah hadis disebutkan "Orang mukmin itu bukanlah pendendam". 
  • Dendam itu merupakan buah daripada kemarahan, sedangkan dendam itu sendiri menyebabkan berbagai perkara yang dianggap sebagai kemungkaran diantaranya menimbulkan sifat dengki iaitu sifat merasa bangga melihat orang lain dalam bahaya atau kedukaan. Orang yang memiliki sifat ini sangat tercela. 
  • Sifat dendam juga dapat melahirkan sifat menghancurkan dan memusnahkan kehidupan orang yang didendamnya. Kemudian dapat memutuskan hubungan silaturrahim, memukul orang yang didendaminya serta banyak lagi sifat buruk yang timbul dari dendam kesumat ini. 
  • Jika anda telah berusaha untuk memperbaiki hubungan dengan cara minta maaf tidak berhasil, maka berusahalah bermohon kepada Allah dengan solat istikharah.

24 comments:

Ain Zulaikha said...

dendam di campur dengan dengki.. jadi apa? ish ish ish nauzubillah...

Firdaus Kasim said...

boleh jadi syaitan bertopengkan manusia.. hehe

s.y.a.r.q said...

berdendam buat hati kita tak tenang.sebaik-baiknya maafkan orang

Firdaus Kasim said...

kita dah maafkan org, tp org tue?

Qaseh dalia adelia said...

xbaek dendam2 ..maafkan lebih baik hati pun tenang .. biarlah org tak maafkan kita asalkan kita maafkan org .. nnt ganjarannya syurga Allah

Firdaus Kasim said...

betul tu qaseh, yg penting kita kena sentiasa maafkan org sambil sentiasa tunjuk akhlak yg baik

krole said...

walau sejahat mana atau seteruk mana pun...blajarlah memaafkn kesalahan tersebut..insyallah akn peroleh ketenangan~

Firdaus Kasim said...

krole, kalo sume org mcm tue, mesti c de kes jenayah kan?

wany said...

x mudah memaafkan..tapi sebolehnya, kite sbg manusia mesti selalu bersihkan hati, mcm yg firz tulis bermohon kepada Allah dengan solat istikharah. dari situ kita dpt ketenangan hati, bila hati tenang kita dpt fikir kembali dgn waras...

Firdaus Kasim said...

betul tue wany, dengan ingat Allah dan ingat mati, jiwa kita akan rasa tenang

Puan Besar Shag Yahaya said...

Kalau Shag yang punya BMW tu, mmg Shag dendam lah. Smp hari cermin tu di ganti baru. Keke :P

Tapi kes Kak Su tu betul ke sayam? Gila gerun kot! Pendendam tu tunang Kak Su? Pergh~ Kecut perut Shag baca!

suichi said...

dendam ley buat hati x tenang..bahayaaa

Firdaus Kasim said...

shaz kan hati mulia, mesti maafkan.. hehe.. yup! pasal kes kak su tue mmg kisah benar, dia kena buat solat istiharah supaya patut kah dia jd tunangan

chi : btul tue

cikpuanhady said...

memang bahaya penyakit dendam ni..walaupun tak maafkan, at least jangan ada perasaan dendam..paling bgus sekali, kalau dapat maafkan dan tidak berdendam..

p/s : dah letak under hommes bloglist..

Jom skodeng :Notre Belle Histoire

Firdaus Kasim said...

betul tue kak, dendam nie membawa kemusnahan kepada kita.. ok kita tukar link yew kakak

krole said...

tol bro..tp biasalah manusia dicipta berbeza~ohye krole de bat en3 khas bat bro...ngeee~surprise!!!

Firdaus said...

nice entry.. ;)

Firdaus Kasim said...

krole : thanks yew, sbg penghargaan, sy dah letak link blog krole dalam bloglist

firdaus : terima kasih yew.. nnti aq singgah blog kau

cik lya said...

jom tukar banner :)

Raji berkata said...

betul2
like this..
tak elok kte berdendam nih
kena berperikemanusiaan juga
sebab nanti kalau kt akhirat disebabkan dendam kita jer merana dia nanti.. nauzubillahi min zalik

d_tieah said...

Tak suka nak berdendam ni..
Better memaafkan..
Huhuhu..
Cuma perasaan skt hati je kot ade..
Tapi kalo org lain pun aku rasa ramai yg dah tak dapat nak tahan sabar kalo berada kat tempat aku..
Serius, aku punya tahap kesabaran agak tinggi dan sifat hormat masih ade even aku boleh je hilangkan rs hormat kt org tu d sbbkan ape yg dia dah buat..
Tapi, hanya doa je kot yg mampu aku lakukan mudah2an hati org tu terbukak..
Sgt tak suka ade sifat2 yang tak elok dalam hati ni, tapi apekan daya..

Entry Terbaru: Ketahui Apa Yang Berlaku Di Tahun Kelahiran Anda

nurdani said...

dendam cuma merosakkan hati

Misz Rabbit Red said...

assalamualaikum..begini saya dah menyakiti rakan saya sendiri,,sebenar nye dia adalah bekas kekasih saya..saya terlalu kecewa dan sakit hati dangan dia kerana curang dengan saya sehingga saya menyimpan sifat dendam itu..jadi saya menceritakan cerita buruknye kepada kekasih dia sekarang..tetiba bekas kekasih saya tahu pasal ni,jadi dia maki saya..saya telah memohon maaf kepada nye serta berkata jujur..tetiba dendam lama muncul kembali..sekarang saya dibelenggu dengan bermacam2 masalah..dan saya terdetik hendak membalas dendam itu..jadi saya mahu encik membantu saya dalam masalah nie..saya perlu buang sifat dendam nie,sebelum ia makan diri saya sendiri..

Anonymous said...

Bkn dendam dgn yg mninggalkan..tp dendam dgn penyebab ditinggalkn..mmg dari dulu bole agk mesti si tua tu akn jd penyebabnya..igt dendamku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim