Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Qlimax

Thursday, 17 February 2011

Apa Hukum Letak Ayat Al-Quran Dalam Kereta



Kebanyakan kt kereta mesti ada ayat suci Al Quran. Malah, bukan sahaja kt kereta, kt motor turut ada sticker doa naik kenderaan, tp kadang-kadang doa naik kenderaan tue bukannya dihafal pun, lebih sekadar perhiasan atau pelindung dari segala kemalangan.


Kalau anda masuk kt sesetengah pejabat, mesti ada ayat seribu dinnar, tp ayat Al Quran tersebut hanya sekadar hiasan dan mengharapkan rezeki melimpah ruah. Rata-rata org kt office tu langsung tak hafal ayat seribu dinnar. Tengok, dah terlepas maksud sebenar Al Quran diturunkan iaitu untuk beramal dengannya.


Ok berbalik pada persoalan di tajuk post, ayat suci Al Quran memang diketahui ramai tidak boleh dibawa ditempat-tempat yang tertentu. Apakah berdosa jika kita menampal ayat suci itu dicermin kereta dan secara tidak langsung terkena air kotor atau tahi burung dan sebagainya walaupun tidak kena tepat kerana dibatasi cermin tadi?


Jawapan:
  • Ayat suci Al Quran pada asasnya merupakan nur dan pedoman hidup umat Islam, bukanlah sekadar untuk perhiasan. Namun jika digunakan untuk perhiasan hati dan budi maka ia lebih afdhal. 
  • Jika kebetulan ayat-ayat tertentu yang merupakan doa kita tampalkan ditempat yang bersih seperti di dalam kereta maka hukumnya harus atau boleh, kerana dengan cara demikian dapat mengingatkan diri kita akan anjuran agama. Namun jika tujuan pemasangan itu semata-mata untuk perhiasan maka ia berdosa. 




22 comments:

kiwi said...

thanks for sharing this info. tak pernah pun terfikirkan hukum yang satu ni

wany said...

urm...thanx, jadi pas neh nak betul kan niat...

KERTAS A4 BLOG said...

aku penah sembang ngan orang-orang tua.. Apabila melibatkan benda positif, orang tua-tua akan kata, baik ade dari takde, kalau ade nampak la orang islam punye, kalau takde tak tau la sape yang punye.
Aku yakin, yang mana menampal ayat ayat tu sebenarnya nak bace, cume bile da tampal jadi berat pulak nak bace sebab hasutan syaitannnn! heheh!

Seksi Bani said...

salam..
yang penting, jaga kebersihan dan kesucian ayat2 suci tersebut.. :D

KUREKURE COMEL said...

betul2...kdg2 ade yg letak dlm dompet tau...


bila masuk tandas...cmno tu...hu3

Cikli said...

salam bro,

ayat2 dah jadi dekorasi yang evergreen

Firdaus Kasim said...

kiwi : kalo awk x tahu, sy bgtau.. hehe

wany : mmg setiap perkara yg kita buat, niat kerana Allah

A4 : tue la pasal.. dgn bahasa arabnya lah.. harapan la nk baca.. hhee

bani : betul ckp kamu

kure : awk boleh rujuk hukumnya kt http://firdauskasim.blogspot.com/2011/01/terbawa-ayat-suci-ke-tandas.html

cikli : maksud ang apa? x phm

Aretikz said...

Perhiasan semata, mentaliti sekarang.. huhu..

its a sad sad situation..

encHIx laNDax said...

terima kasih untuk saling mengingat
=)

misz sheyla said...

thanks for the info :)

Dda Ly said...

thanks kerana mengingatkan..kite manusia, mudah lupe..:)

Firdaus Kasim said...

aretikz : dunia akhir zaman la katakan

landax : itu dah menjadi kewajipan kita sbg umat Islam

misz : sama2 awk

dda : insan tue maksudnya pelupa..

Firdaus Kasim said...

aretikz : dunia akhir zaman la katakan

landax : itu dah menjadi kewajipan kita sbg umat Islam

misz : sama2 awk

dda : insan tue maksudnya pelupa..

Warna Warni Kehidupan said...

good info..

Miss Yaty said...

thanks for sharing this firz...miss yaty skrg ngah praktikal..perasan jgk kat pej tu sume meja staff ada ayt seribu dinar tapi jrg tgk dorang baca..tapi tak tahu lah kalau baca snyp2 kn..huhu..

kadang2 manusia ni alpa..rezeki bkn dtg bergolek.semua nye dari usaha doa dan tawakkal..bukan hnye menampal jadi perhiasan doa2 tu...

Firdaus Kasim said...

yaty, yg penting, kita kena sentiasa sangka baik.. btul x?

Fairus Bin Mamat said...

PERKONGSIAN ILMU YANG MENARIK.. :)

Firdaus Kasim said...

thanks abg fairus

cikpuanhady said...

perkongsian yang bagus..kekadang kita alpa tentang perkara sebegini..

Jom skodeng : Yang best mengenai Swiss

Faris Farhad said...

Bagus nih thx for the info :)

LittleGurl said...

memang betol sume atas niat kite la. cuma yang pasti kena la letak kt tempat betol la kan. and kalo ade ayat2 Quran lam dompet@fon korang, jangan lah letak kat poket suar blakang plak. x elok... uhuu..

Firdaus Kasim said...

Cik : ya benar, kita sebagai org Islam, kena sentiasa mengingatkan antara satu sama lain

Faris : sama2..

little : btul tue.. adab dalam Islam mmg kena dititik beratkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim